Rapporten

Rapport 2020

Innovatieve technologie houdt Nederland veilig

Cyber crime, cyber security, artificial intelligence, informatie gestuurd werken (IGW) en natuurlijk innoveren, allemaal thema’s die actueel zijn voor uw werk in het (publieke) veiligheidsdomein. Hoe kunnen we al deze ontwikkelingen succesvol inzetten voor de maatschappij zonder de ethische kant uit het oog te verliezen?

Kennis en kansen van artificial intelligence in het veiligheidsdomein

Trends in Veiligheid 2019 beschreef hoe artificial intelligence (AI) geen hype meer is, maar blijvende technologie. Ook de Covid-19 pandemie toont de waarde van data, algoritmes en AI voor de veiligheid van onze samenleving. Overheden en ketenorganisaties, met name in het veiligheidsdomein, experimenteren internationaal met toepassingen van AI. Het gaat dan om toepassingen zoals beeldherkenning, fraudedetectie en criminaliteitvoorspellingen. Ontwikkelingen van nieuwe technologie als AI wekken echter ook onzekerheid en angst op onder de bevolking. AI is voor velen nog nieuw en onbekend. Het onbekende is eng, zeker als dit zowel het persoonlijke leven van burgers als de nationale veiligheid beïnvloedt. Dit wordt versterkt door verhalen in de media over AI-toepassingen die bijvoorbeeld inbreuk maken op privacy – zoals het inzetten van gezichtsherkenning om burgers te monitoren in China. Daarom is het binnen Nederland des te belangrijker dat de overheid introductie en adoptie van AI binnen het veiligheidsdomein in goede banen leidt.

Is de publieke cloud veilig genoeg voor gebruik in het veiligheidsdomein

Waarom is er zoveel weerstand tegen het gebruik van publieke cloud(diensten)? Waar is men bang voor? Vanuit veiligheidsoogpunt en vanuit kostenoverwegingen is het gebruik van de publieke cloud in andere sectoren al lang en breed geaccepteerd. Waarom gaat het dan zo moeizaam in het veiligheidsdomein?

Vrijwel elke grote organisatie in Nederland maakt inmiddels gebruik van publieke clouddiensten. Dit varieert van het gebruik van Microsoft Office 365 tot het gebruik van business applicaties als Salesforce. Deze organisaties hebben een bewuste keuze gemaakt om delen van hun infrastructuur en applicaties op een andere manier te gebruiken. Dit biedt deze organisaties legio voordelen, zoals minder kosten en verhoging van de snelheid om te veranderen.

Schiet uit de privacykramp! Hoe technologie privacy eenvoudiger kan maken

Mag je tegenwoordig nog wel persoonsgegevens delen? Hoe houdt u dan grip op dit delen van persoonsgegevens zonder in een privacykramp te schieten? Slimme automatisering helpt om privacy duurzaam te waarborgen.

Rapport 2019

Succesvol innoveren in het veiligheidsdomein

Trends in Veiligheid is een jaarlijks visierapport van Capgemini, waarin de belangrijkste ontwikkelingen worden geschetst in het domein van openbare orde en veiligheid.
Dit jaar is het thema: “Slimmer samenwerken aan een veiliger Nederland”. Innovatie is duidelijk meer dan een buzzword in het veiligheidsdomein: veel betrokkenen zijn aan de slag om hun belangrijkste opdracht op een vernieuwende manier aan te pakken. Dat is cruciaal, want de bad actors zitten niet stil. Dankzij nieuwe technologie vinden criminelen steeds weer nieuwe manieren om te ontwrichten, op te ruien en digitale en fysieke veiligheidslinies te doorbreken.

Hoe start je een innovatie? Met een aansprekend verhaal!

Stel: je werkt in het veiligheidsdomein en je wordt gevraagd mee te denken over innovaties. Je hebt best wel wat ideeën en omdat je redelijk technisch bent onderlegd, weet je ook nog wel wat mogelijk is. Maar hoe structureer je dat nou? Of misschien heb je nog helemaal niet zo’n kijk op wat er allemaal kan en hoe een innovatie eruit kan zien. Waar haal je inspiratie vandaan? En hoe krijg je een overzicht van alles wat mogelijk is? En heb je eenmaal een longlist: hoe maak je daar keuzes in? En hoe krijg je de mensen mee in je ideeën? In dit artikel vind je inspiratie, structuur en de start voor je verhaal!

Vernieuwen met echte impact

Van zichtbaar naar minder zichtbaar: de vormen van criminaliteit verschuiven mee met (technologische) veranderingen in de maatschappij. Het veiligheidsdomein moet mee innoveren om oplossingen te zoeken voor de uitdagingen van deze tijd. Verschillende partijen zoals politie, OM, gemeenten en private partijen werken samen om nieuwe manieren te vinden om criminaliteit aan te pakken. Onze observatie is echter dat innovatieve ideeën in het veiligheidsdomein niet altijd de (complete) oplossing van het probleem vormen: vaak verzanden innovaties in simpele ingrepen op processen. In dit artikel geven we antwoord op de vraag hoe je betekenisvol kunt innoveren door uitdagingen meer effectgericht te benaderen, zodat de innovatie daadwerkelijk bijdraagt aan het gezamenlijk gewenste effect.

Beter samenwerken door middel van blockchain-technologie

Blockchain: een modewoord dat voorkort in één adem werd genoemd met de Bitcoin-hype. Echter, er gaat een hele wereld aan mogelijkheden schuil achter deze term. Er vinden al een paar jaar allerlei initiatieven plaats om blockchain-technologie in te zetten buiten de financiële sector. Wereldwijd onderzoeken steeds meer overheidsinstanties de mogelijkheden van blockchain. Hoe kan de grote meerwaarde die blockchain-technologie heeft, op een waardevolle manier worden toegepast in de publieke veiligheidssector?

Rapport 2018

Trends in Veiligheid is een jaarlijks visierapport van Capgemini, waarin de belangrijkste ontwikkelingen worden geschetst in het domein van openbare orde en veiligheid.
Dit jaar is het thema: “Wantrouwen en vertrouwen in de digitale samenleving.” In een tijd waarin fake news de samenleving op zijn grondvesten doet schudden, persoonsgegevens regelmatig op straat liggen en nieuwe technologieën als Internet of Things en drones potentieel grote impact hebben op onze privacy, is nauwelijks een actueler thema te bedenken.

Meer vertrouwen in elektronische dienstverlening met sterke universele authenticatie

Toegangsbeveiliging is van essentieel belang voor een veilige elektronische dienstverlening. Onderdeel hiervan is dat een dienstaanbieder wil kunnen vaststellen met wie er gecommuniceerd wordt. Dit wordt ook wel authenticatie genoemd. Omdat huidige inlogmiddelen tekort schieten, zet dit de deur open voor fraude, misbruik, identiteitsdiefstal, imagoschade en als gevolg hiervan neemt het vertrouwen in elektronische dienstverlening af. Er is een ontwikkeling die een aanzienlijke verbetering is: Universal 2-factor authentication (U2F). Een ontwikkeling die voor het veiligheidsdomein zeer relevant is. Sinds 2017 wordt U2F door Google Chrome, Opera en Firefox ondersteund. Grote organisaties zoals Google en Facebook maken hier, intern en voor hun klanten al gebruik van. Wanneer gaat uw organisatie gebruikmaken van U2F om uw klanten beter te beschermen?

Maak Nederland veiliger met data! Maar niet ten koste van mijzelf

Een veiligere samenleving dankzij data & analytics of voorrang geven aan privacy? Het inzetten van een DataLab kan helpen om dit dilemma te overwinnen.

Trust me, I’m an algorithm

Met de komst van kunstmatige intelligentie ofwel artificial intelligence (AI) gaan IT-systemen zich steeds meer bemoeien met beslissingen die tot nu toe door menselijke functionarissen werden genomen. Daarmee wordt het belangrijk dat die systemen altijd te vertrouwen zijn. Maar aan de andere kant zijn die systemen steeds lastiger te doorgronden. Hoe tonen we de betrouwbaarheid van die systemen dan aan?

Rapport 2017

In deze editie is het thema ‘In een verbonden samenleving.’ En dit thema is niet zomaar gekozen, want onze maatschappij kan steeds meer worden beschouwd als een complex van verbindingen. Verbindingen tussen mensen, tussen organisaties en tussen apparaten, waarbij die drie entiteiten ook onderling steeds hechter in verbinding staan. Een ontwikkeling die het gevolg is van de opkomst van het internet. En aangezien het internet zich steeds verder ontplooit, met steeds nieuwe toepassingen (met het Internet of Things als een voorname recente innovatie), staat de ontwikkeling van de verbonden samenleving nooit stil.

Internet of Safety and Security Things. Mens versus machine?

Internet of Things maakt het mogelijk om gebeurtenissen automatisch te kunnen waarnemen, analyseren, beoordelen en te koppelen aan het juiste digitale responsscenario. Toch is de rol van de professional nog cruciaal.

Open Data in het Veiligheidsdomein: de lange adem

Al jaren worden de mogelijkheden van open data in het openbaar bestuur van Nederland door de overheid gepromoot. Verwerking en analyse van open data kunnen leiden tot nieuwe inzichten en toepassingen. In Trends in Veiligheid 2015 constateerden deze auteurs dat ook het ministerie van Veiligheid en Justitie in kaart brengt welke data beschikbaar gesteld kunnen worden, maar dat hiervan helaas nog weinig concrete voorbeelden konden worden gegeven. Op basis van onderzoek en vergelijkingen met het buitenland brengen wij in beeld welke mogelijkheden op dit moment benut kunnen worden om het aanbod en gebruik van open data in het justitiedomein te vergroten.

Face off! Waar de inzet van biometrie voor efficiënte toepassingen bijdraagt aan de staatsveiligheid

De maatschappelijke onrust die de laatste jaren is ontstaan door terroristische aanslagen, leidt tot een behoefte om grenzen strenger te controleren. Het gebruik van biometrische gegevens speelt hierbij een steeds grotere rol. Dit artikel beschrijft de noodzaak van biometrische toepassingen om de staatsveiligheid te verbeteren, enkele biometrietrends en geeft een kijkje in de toekomst wat betreft impact en kansen.

Rapport 2016

In de nieuwe, editie staat de mens centraal. De mens als (zelfredzame) burger, als slachtoffer, als beleidsmaker en als aanjager van digitale innovatie. Hieronder schetsen we enkele ontwikkelingen die in het rapport aan bod komen.

Menselijke beïnvloeding is kinderlijk eenvoudig: wapen je tegen social engineering!

Social engineering is de aanvalstechniek waarbij misbruik wordt gemaakt van menselijke eigenschappen om vertrouwelijke informatie te verkrijgen of iemand te verleiden een bepaalde handeling te laten verrichten. In dit artikel wordt de psychologie achter social engineering toegelicht, wordt geschetst welke technologische middelen cybercriminelen anno 2016 gebruiken en laten we zien hoe men zichzelf en de eigen organisatie hiertegen kan wapenen.

Communicatie na een datalek cruciaal voor behoud van vertrouwen

Sinds 1 januari 2016 geldt de meldplicht datalekken. Dit vraagt om een zorgvuldig opgezette communicatiestrategie richting slachtoffers in geval van een datalek.

Interactie en informatie als vliegwiel voor vertrouwen van slachtoffers in de strafrechtketen

Interactie, informatie en laagdrempeligheid zijn van belang voor het vertrouwen van slachtoffers in de strafrechtketen. Wat betekent dit voor de inzet en het gebruik van het Slachtoffer Informatie Portaal?

Rapport 2015

Veel organisaties hebben inmiddels substantiële stappen gezet op weg naar een digitale organisatie of zijn daar mee bezig. In deze uitgave treft u voorbeelden aan van concrete digitaliseringsprojecten die inmiddels succesvol zijn geïmplementeerd. Maar ook voorbeelden van situaties, processen en ketens waar nog veel kansen liggen voor verdere digitalisering. Aanvullend hebben we ook dit jaar door TNS NIPO een onderzoek laten uitvoeren onder burgers in Nederland. De uitkomsten geven inzicht in de mening en perceptie van de Nederlandse burger op het gebied van openbare orde en veiligheid.

De nieuwe privacyverordening eist een risicogerichte benadering

De nieuwe Europese privacyverordening heeft een verplicht karakter als het gaat om bescherming van persoonsgegevens. Uitvoeren van alleen een Privacy Impact Assessment is onvoldoende.

Veerkracht bij uitval van digitale dienstverlening

NU.nl meldt op 16 december 2014: “Het Nederlandse ING kende afgelopen twaalf maanden de meeste storingsdagen van banken wereldwijd. Dat concludeert de website Allestoringen.nl, dat zich hiervoor baseert op informatie verzameld in 27 landen.” Dit soort nieuwsberichten over digitale dienstverlening zien we steeds vaker. Allestoringen.nl laat zien wanneer digitale dienstverlening faalt. De website laat zien of er sprake is van een grote storing of van geïsoleerde of kleinschalige problemen. Zowel commerciële diensten als diensten van de overheid worden 24/7 gemeten. Opvallend is dat alle vormen van digitale dienstverlening in meer of mindere mate geraakt worden door storingen. Het is dus niet de vraag of digitale diensten worden geraakt door uitval, maar in welke mate en hoe adequaat een organisatie in staat is om uitval te herstellen. De ‘veerkracht’ of ‘resilience’ van organisaties is nog belangrijker als het gaat om digitale dienstverlening in het kader van diensten die voor ons zelf cruciaal zijn of die vitaal zijn voor onze samenleving. Uit onderzoek1 blijkt dat slechts 12% van de Nederlanders denkt dat de overheid goed is voorbereid op de uitval van digitale dienstverlening. Heeft de meerderheid gelijk of zijn we goed voorbereid?

Netcentrisch toezicht: het toezicht van de toekomst

Falend toezicht is de reden tot vernieuwing waarbij de informatiepositie moet verbeteren. Een netcentrische werkwijze en digitale trends maken dit mogelijk.

Rapport 2014

Ketensamenwerking staat als onderwerp inmiddels volop in de aandacht bij de Rijksoverheid. Hierbij gaat het niet alleen om samenwerking tussen diverse overheden, maar vooral ook om samenwerking tussen overheid, burgers en bedrijfsleven. Belangrijk uitgangspunt is daarbij dat de overheid de wens van burgers centraal stelt bij deze interactie. Digitalisering in het veiligheidsdomein biedt een oplossing om deze samenwerking en afstemming goed vorm te geven en te kunnen sturen op resultaten.

Bepaal, plan en volg het ritme in de keten

Het presteren van één organisatie heeft effect op andere organisaties in de keten. Het anticiperen op het ritme van de keten is cruciaal voor de eigen bedrijfsvoering.

Naar één landelijke meldkamerorganisatie door digitale ketensamenwerking

In oktober 2013 is het transitieakkoord getekend om van 22 meldkamers naar 1 landelijke meldkamerorganisatie (LMO) te gaan. Ten behoeve van die nieuwe organisatie zal een landelijk en multidisciplinair IM&ICT-domein worden gerealiseerd met een aantal grote aanbestedingen zoals het Nieuwe Meldkamer Systeem (NMS) en C2000. Deze ontwikkelingen vormen een buitengewoon complexe digitale transformatie voor het veiligheidsdomein. De veelheid aan belanghebbenden is ongekend. Om de LMO succesvol te ontwikkelen, is een gebalanceerde strategie nodig. Een strategie waarin de verschillende belangen worden (h)erkend. Een strategie waarin ruimte wordt geboden om de veranderingen incrementeel door te voeren.(1)

Cybersecurity als enabler van digitale transformaties

Cybersecurity is een directe enabler van de vier belangrijke digitale transformaties van deze tijd: Social, Mobile, Analytics en Cloud.

Rapport 2013

Het visierapport geeft het startschot voor een dialoog over digitale veiligheid in Nederland. We kennen allemaal de voordelen van de digitale samenleving, maar er is ook een andere kant. Op die steeds drukkere digitale snelweg voegen steeds vaker ongenode deelnemers in, die de veiligheid van informatie in gevaar brengen en ons kwetsbaar maken. Hoe houden we ze van de weg en de zaak onder controle? Is dat een taak van de overheid of een gezamenlijke verantwoordelijkheid?

Versterken van de strafrechtketen? Regisseer de ruimte voor resultaat!

Realiseren van betere prestaties in de strafrechtketen vereist van het ministerie om de gulden middenweg te vinden tussen regie voeren en het geven van ruimte.

Borging van continuïteit in het veiligheidsdomein

Het veiligheidsdomein dient de beheersing van hun eigenbedrijfsvoering op hetzelfde niveau te plaatsen als de beheersing van externe incidenten en rampen.

Meer rendement uit cocreatie met burgers en bedrijven: een Digital Capabilities Center

Binnen burgerparticipatie is een ontwikkeling te zien naar meer cocreatie-initiatieven. De digitale revolutie kan daar een impuls aan geven. Een Digital Capabilities Center helpt de politie burgerparticipatie en cocreatie-initiatieven effectief en rendabel te maken.

Rapport 2011

In het bereiken van een veilige samenleving en een optimaal beveiligde ‘BV Nederland’ speelt Capgemini al jaren een rol van belang. We adviseren overheden en organisaties op strategisch niveau, doen onderzoek, integreren systemen en bouwen aan intelligente oplossingen. Nationaal en internationaal. Om de kennis die we daarmee opdoen te delen en op te schalen, brengen we Trends in Veiligheid uit: een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen in het veiligheidsdomein en onze visie daarop.

Rapport 2010

Veiligheid staat al jaren hoog op de politieke agenda en krijgt ook in de media veel aandacht. Het is een begrip dat veel facetten kent en waarmee bestuurders en burgers nog vaak worstelen. Want hoever moet je gaan als het om veiligheid gaat? Na de aanslagen van 9/11 was de wereld in shock en werden draconische maatregelen genomen. Inmiddels denken we er iets genuanceerder over en zoeken we naar een goede balans tussen bijvoorbeeld veiligheid en privacy. En naar samenwerking tussen organisaties die zich met veiligheid bezighouden, nationaal en internationaal. Binnen Capgemini zijn wereldwijd tientallen consultants werkzaam die zich op het terrein van openbare orde, veiligheid en defensie hebben gespecialiseerd. Ook in Nederland. Zij hebben hun visie op de verschillende aspecten rond veiligheid beschreven in het visierapport Trends in Veiligheid.