Rapporten

Rapport 2018

Trends in Veiligheid is een jaarlijks visierapport van Capgemini, waarin de belangrijkste ontwikkelingen worden geschetst in het domein van openbare orde en veiligheid.
Dit jaar is het thema: “Wantrouwen en vertrouwen in de digitale samenleving.” In een tijd waarin fake news de samenleving op zijn grondvesten doet schudden, persoonsgegevens regelmatig op straat liggen en nieuwe technologieën als Internet of Things en drones potentieel grote impact hebben op onze privacy, is nauwelijks een actueler thema te bedenken.

Nederland digitaal veilig: internationale samenwerking als voorbeeld

De cyberdreiging wordt steeds groter en komt uit verschillende hoeken van de wereld. Het is een illusie dat een organisatie alleen volledig zelfstandig effectieve cybersecurity kan realiseren. Per definitie is er altijd een informatieachterstand op de crimineel. Met behulp van samenwerking en allianties in het delen van cyberinformatie kunnen we de wereld veiliger maken. Vertrouwen en heldere afspraken tussen de hoeders van onze cybersecurity zijn essentieel om goed samen te werken.

Hoe nepnieuws een dubbele dreiging vormt

De verspreiding van nepnieuws is een veelbesproken onderwerp. Steeds meer burgers maken zich zorgen. Inlichtingendiensten hebben moeite deze verspreiding te detecteren en tegen te gaan. Van de burgers ziet 62% de verspreiding van nepnieuws als een bedreiging voor de veiligheid van zichzelf en samenleving aldus het onderzoek van GfK1. Hoe bepaal je de grens tussen een mening en foutieve informatie en hoe zorg je ervoor dat maatregelen tegen nepnieuws niet leiden tot censuur?

Goudlokje in privacyland

De invoering van de nieuwe Europese privacywetgeving AVG wordt door veel organisaties gezien als een kostbare compliance-oefening. Dat is jammer want deze nieuwe wet biedt veel kansen om beter inzicht te krijgen in de informatiestromen van een organisatie. Met beter inzicht kan gerichter ingezet worden op de verzameling en het gebruik van informatie om de waarde van organisaties te verhogen en kosten te besparen. Welke kansen biedt deze nieuwe wet- en regelgeving nog meer? En hoe kunnen organisaties hier effectief gebruik van maken?

Rapport 2017

In deze editie is het thema ‘In een verbonden samenleving.’ En dit thema is niet zomaar gekozen, want onze maatschappij kan steeds meer worden beschouwd als een complex van verbindingen. Verbindingen tussen mensen, tussen organisaties en tussen apparaten, waarbij die drie entiteiten ook onderling steeds hechter in verbinding staan. Een ontwikkeling die het gevolg is van de opkomst van het internet. En aangezien het internet zich steeds verder ontplooit, met steeds nieuwe toepassingen (met het Internet of Things als een voorname recente innovatie), staat de ontwikkeling van de verbonden samenleving nooit stil.

Van web naar WhatsApp

Het op een slimme manier aanbieden van informatie via populaire communicatiemiddelen zorgt voor gemakkelijkere interactie tussen de burger en de politie.

Nieuwe tijden vragen om vernieuwende veiligheidsorganisaties

Er is duidelijke consensus binnen het veiligheidsdomein dat de snelheid waarmee de samenleving verandert flinke uitdagingen met zich meebrengt. Oplossingen worden vooral gezocht in het slimmer omgaan met data, beter inzetten van (cyber)techniek, en het creëren van meer verbindingen tussen organisaties en met burgers. Echter, te weinig horen wij de noodzaak om ook de wijze waarop de organisaties zelf georganiseerd zijn op de schop te nemen.

We nemen de huidige wijze van organiseren met veel hiërarchie, control, afdelingen, regels en procedures als een gegeven. Weinig vruchtbare grond voor de broodnodige innovatie. Maar er is hoop, het kan anders. Gelukkig zijn er steeds meer voorlopers die de handschoen oppakken en op zoek gaan naar nieuwe manieren van werken. Manieren van werken die inspelen op de steeds veranderende vraag ‘van buiten’ en die helpen bij het makkelijk vernieuwen ‘binnen’ de organisatie. Die bezig zijn met deze zoektocht naar wendbaarheid of, zoals wij het noemen; Vernieuwend Werken. Dit artikel beschrijft nieuwe organiseerprincipes die kunnen helpen vernieuwing te vinden en geeft een inkijk in hoe de politie deze toepast.

Open Data in het Veiligheidsdomein: de lange adem

Al jaren worden de mogelijkheden van open data in het openbaar bestuur van Nederland door de overheid gepromoot. Verwerking en analyse van open data kunnen leiden tot nieuwe inzichten en toepassingen. In Trends in Veiligheid 2015 constateerden deze auteurs dat ook het ministerie van Veiligheid en Justitie in kaart brengt welke data beschikbaar gesteld kunnen worden, maar dat hiervan helaas nog weinig concrete voorbeelden konden worden gegeven. Op basis van onderzoek en vergelijkingen met het buitenland brengen wij in beeld welke mogelijkheden op dit moment benut kunnen worden om het aanbod en gebruik van open data in het justitiedomein te vergroten.

Rapport 2016

In de nieuwe, editie staat de mens centraal. De mens als (zelfredzame) burger, als slachtoffer, als beleidsmaker en als aanjager van digitale innovatie. Hieronder schetsen we enkele ontwikkelingen die in het rapport aan bod komen.

Vervlecht cybersecurity in reguliere beheerprocessen

Als manager technische automatisering bij een Nederlandse vitale infrastructuur wil je dat cybersecurity daadwerkelijk een plek krijgt in de dagelijkse gang van zaken. Hoe zorg je hiervoor en bereik je met de activiteiten die je hiertoeonderneemt dat je ‘in control’ bent?

Privacy als ruilmiddel: onvermijdelijk, maar ook acceptabel?

Gebruikers zijn zich vaak niet bewust van de hoeveelheid persoonsgegevens die zij vrijgeven bij het installeren van een app.

Hoe Internet of Things de veiligheid binnen de vervoersector kan vergroten

Het Internet of Things (IoT) heeft een enorm potentieel; bijvoorbeeld voor de vervoersector. Niet alleen kunnen plannings- en onderhoudsprocessen veel efficiënter worden ingericht, ook kan de veiligheid van vervoer in grote mate toenemen in vergelijking met veiligheidssystemen waarbinnen geen koppeling van informatie plaatsvindt.

Rapport 2015

Veel organisaties hebben inmiddels substantiële stappen gezet op weg naar een digitale organisatie of zijn daar mee bezig. In deze uitgave treft u voorbeelden aan van concrete digitaliseringsprojecten die inmiddels succesvol zijn geïmplementeerd. Maar ook voorbeelden van situaties, processen en ketens waar nog veel kansen liggen voor verdere digitalisering. Aanvullend hebben we ook dit jaar door TNS NIPO een onderzoek laten uitvoeren onder burgers in Nederland. De uitkomsten geven inzicht in de mening en perceptie van de Nederlandse burger op het gebied van openbare orde en veiligheid.

Benutten van digitale kansen betekent anders organiseren

De belangrijkste sleutel voor verbetering van de (digitale) dienstverlening ligt bij de professionals en de wijze waarop we organiseren.

Een programmatische netwerkaanpak binnen het veiligheidsdomein

Nederlanders zijn verdeeld over het vertrouwen in de samenwerking tussen het Rijk, de gemeenten en het bedrijfsleven bij onveilige situaties. Maar liefst 18% heeft weinig vertrouwen en 55% is neutraal. Netwerksamenwerking is echter essentieel voor een effectief veiligheidsdomein. Het realiseren van deze effectiviteit vraagt om een programmatisch aanpak gericht op effect en gezamenlijkheid.

Veerkracht bij uitval van digitale dienstverlening

NU.nl meldt op 16 december 2014: “Het Nederlandse ING kende afgelopen twaalf maanden de meeste storingsdagen van banken wereldwijd. Dat concludeert de website Allestoringen.nl, dat zich hiervoor baseert op informatie verzameld in 27 landen.” Dit soort nieuwsberichten over digitale dienstverlening zien we steeds vaker. Allestoringen.nl laat zien wanneer digitale dienstverlening faalt. De website laat zien of er sprake is van een grote storing of van geïsoleerde of kleinschalige problemen. Zowel commerciële diensten als diensten van de overheid worden 24/7 gemeten. Opvallend is dat alle vormen van digitale dienstverlening in meer of mindere mate geraakt worden door storingen. Het is dus niet de vraag of digitale diensten worden geraakt door uitval, maar in welke mate en hoe adequaat een organisatie in staat is om uitval te herstellen. De ‘veerkracht’ of ‘resilience’ van organisaties is nog belangrijker als het gaat om digitale dienstverlening in het kader van diensten die voor ons zelf cruciaal zijn of die vitaal zijn voor onze samenleving. Uit onderzoek1 blijkt dat slechts 12% van de Nederlanders denkt dat de overheid goed is voorbereid op de uitval van digitale dienstverlening. Heeft de meerderheid gelijk of zijn we goed voorbereid?

Rapport 2014

Ketensamenwerking staat als onderwerp inmiddels volop in de aandacht bij de Rijksoverheid. Hierbij gaat het niet alleen om samenwerking tussen diverse overheden, maar vooral ook om samenwerking tussen overheid, burgers en bedrijfsleven. Belangrijk uitgangspunt is daarbij dat de overheid de wens van burgers centraal stelt bij deze interactie. Digitalisering in het veiligheidsdomein biedt een oplossing om deze samenwerking en afstemming goed vorm te geven en te kunnen sturen op resultaten.

Van geketende netwerken naar genetwerkte ketens

Hoe kan organisatieoverstijgende samenwerking op het niveau van de professional op de werkvloer bijdragen aan het verder versterken van de strafrechtketen?

Anti-witwasbeleid: think big, act small

Criminelen zijn de motor van innovatie en internationale samenwerking in het veiligheidsdomein. Zij zorgen voor de noodzaak om beter samen te werken aan vrede en veiligheid.

Bepaal, plan en volg het ritme in de keten

Het presteren van één organisatie heeft effect op andere organisaties in de keten. Het anticiperen op het ritme van de keten is cruciaal voor de eigen bedrijfsvoering.

Rapport 2013

Het visierapport geeft het startschot voor een dialoog over digitale veiligheid in Nederland. We kennen allemaal de voordelen van de digitale samenleving, maar er is ook een andere kant. Op die steeds drukkere digitale snelweg voegen steeds vaker ongenode deelnemers in, die de veiligheid van informatie in gevaar brengen en ons kwetsbaar maken. Hoe houden we ze van de weg en de zaak onder controle? Is dat een taak van de overheid of een gezamenlijke verantwoordelijkheid?

Versterken van de strafrechtketen? Regisseer de ruimte voor resultaat!

Realiseren van betere prestaties in de strafrechtketen vereist van het ministerie om de gulden middenweg te vinden tussen regie voeren en het geven van ruimte.

Big data in opsporing: nu pompen om niet te verzuipen

Uit recente ervaringen blijkt dat opsporingsinstanties alleen met ontologie en geautomatiseerde opsporing kunnen voorkomen dat ze verzuipen in big data.

De kracht van verbinden

Intelligente en mobiele software toepassingen helpen onveilige situaties op te lossen. Succes komt echter niet vanzelf en vraagt vooral om slimme verbindingen.

Rapport 2011

In het bereiken van een veilige samenleving en een optimaal beveiligde ‘BV Nederland’ speelt Capgemini al jaren een rol van belang. We adviseren overheden en organisaties op strategisch niveau, doen onderzoek, integreren systemen en bouwen aan intelligente oplossingen. Nationaal en internationaal. Om de kennis die we daarmee opdoen te delen en op te schalen, brengen we Trends in Veiligheid uit: een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen in het veiligheidsdomein en onze visie daarop.

Rapport 2010

Veiligheid staat al jaren hoog op de politieke agenda en krijgt ook in de media veel aandacht. Het is een begrip dat veel facetten kent en waarmee bestuurders en burgers nog vaak worstelen. Want hoever moet je gaan als het om veiligheid gaat? Na de aanslagen van 9/11 was de wereld in shock en werden draconische maatregelen genomen. Inmiddels denken we er iets genuanceerder over en zoeken we naar een goede balans tussen bijvoorbeeld veiligheid en privacy. En naar samenwerking tussen organisaties die zich met veiligheid bezighouden, nationaal en internationaal. Binnen Capgemini zijn wereldwijd tientallen consultants werkzaam die zich op het terrein van openbare orde, veiligheid en defensie hebben gespecialiseerd. Ook in Nederland. Zij hebben hun visie op de verschillende aspecten rond veiligheid beschreven in het visierapport Trends in Veiligheid.