Rapporten

Trust me, I’m an algorithm

Met de komst van Artificial Intelligence (AI) geven we een deel van onze beslissingsbevoegdheid uit handen. Daarmee vertrouwen we erop dat AI beslissingen neemt die in ons belang zijn. Maar dat vertrouwen is niet per definitie terecht. Dat heeft verschillende redenen. Bijvoorbeeld: AI-systemen worden steeds complexer en daarmee steeds lastiger te doorgronden. En hoewel AI-systemen worden ‘getraind’ met neutrale historische data, kunnen ze toch een bias ontwikkelen die onwenselijke beslissingen in de hand werkt. Nu de rol van AI groter wordt – denk aan het zelfstandig besturen van auto’s of het opsporen of voorspellen van misdaden – groeit ook het belang van betrouwbaarheid. De risico’s van een rogue AI worden immers steeds groter. De auteur gaat in dit artikel op zoek naar manieren om die betrouwbaarheid aan te tonen. Dat is geen gemakkelijke taak, maar wel een cruciale.

Van web naar WhatsApp

De website www.politie.nl gooit al jaren hoge ogen en was al meermalen “Website van het Jaar”. Dat geeft aan dat de burger deze bron van informatie weet te waarderen. Toch zit die burger niet stil. De afgelopen jaren verschuift de manier waarop wij met elkaar communiceren steeds meer richting sociale media en apps. WhatsApp heeft inmiddels 10 miljoen gebruikers in ons land. Met die verschuiving verandert het verwachtingspatroon van de burger. Die verwacht dat hij geholpen wordt en een antwoord op zijn vragen krijgt, onafhankelijk van het kanaal. Voor de politie betekent dit dat ze in de virtuele realiteit even goed vertegenwoordigd moet zijn als in de echte wereld. Dit artikel laat zien hoe de Nationale Politie die ambitie vormgeeft.

Computers met intuïtie: wen er maar aan!

Onze intelligentie omvat twee cognitieve functies: logisch redeneren en intuïtie. Artificial Intelligence (AI) richtte zich traditioneel altijd op logisch redeneren, met bekende toepassingen zoals de schaakcomputer. Intuïtie werd lange tijd beschouwd als het domein van de mens; computers zouden daarin altijd achter blijven lopen. Inmiddels komt men daarvan terug. Intuïtieve AI-systemen zijn volop in ontwikkeling, dankzij de voortschrijdende chiptechnologie, de opkomst van Big Data en de steeds verfijndere algoritmes. Die nieuwe generatie AI biedt volop kansen, maar ook uitdagingen. Wordt de mens als het gaat om intuïtie binnenkort ingehaald door de machine?

Politie op weg naar een omnichannel intakeorganisatie

Het intakeproces van de politie gaat op de schop. Je kunt nu eenmaal niet langer volstaan met een voornamelijk op telefooncontact ingerichte organisatie. De burger, gewend aan de digitale communicatiemiddelen van nu, verwacht dat hij de politie kan bereiken (en vice versa) via het door hem gekozen kanaal. En dat is steeds minder vaak de telefoon. Sterker nog: de politie moet weten waar hij de burger kan vinden en daar (digitaal) aanwezig zijn. De politie wordt een deelnemer aan de netwerken waarin burgers informatie uitwisselen. Alleen door burgerparticipatie te faciliteren kan de politie putten uit de enorme hoeveelheid informatie die burgers beschikbaar stellen en de samenwerking tussen politie en burger versterken. In dit artikel leest u wat daarbij allemaal komt kijken.