Rapporten

De digitale dialoog tijdens crisis: twee weten meer dan één

Technologische ontwikkelingen kunnen de burger en de overheid ondersteunen bij het vergroten van hun zelfredzaamheid. Aan de hand van een casus in waterveiligheid gaan de auteurs in op het potentieel van apps om tegemoet te komen aan informatiebehoeften van zowel burgers als overheid gedurende een crisissituatie.

Privacy als ruilmiddel: onvermijdelijk, maar ook acceptabel?

In ruil voor het gebruik vragen veel aanbieders van apps toegang tot persoonsgegevens van de gebruikers. Die zijn zich vaak niet bewust van de risico’s daarvan. Door het accepteren van de voorwaarden van een applicatie geeft een gebruiker persoonsgegevens vrij, zoals locatiegegevens. Op die manier is eenvoudig te achterhalen of iemand op vakantie is. Het identificeren, inschatten en beoordelen van risico’s door gebruikers en het beheersen en monitoren door de overheid kan een stap in de goede (bewuste) richting betekenen. Een artikel dat veel mensen aan het denken zal zetten.

De crowd als bijzondere opsporingsbevoegdheid

De rol van crowdsourcing in het opsporingsproces wordt steeds groter. Social media, online communities en apps maken het makkelijker dan ooit om de burger te betrekken. Dat gebeurt dan ook: de politie zet de burger steeds vaker in bij de opsporing van strafbare feiten en het duiden van beeldmateriaal en data. Aangezien de laatste dankzij het Internet of Things en Big Data steeds ruimer voorhanden zijn, ontstaat zo een combinatie van potentiele getuigen, kennis en mogelijk bewijs die zijn weerga niet kent. In dit artikel biedt de auteur een overzicht van de huidige mogelijkheden en de volgende stappen, waarbij hij ook aandacht besteed aan de keerzijden van de inzet van de crowd als opsporingsinstrument.