Rapporten

Goudlokje in privacyland

De komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) betekent een ingrijpende verandering voor de omgang van organisaties met persoonsgegevens. Die verandering is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk. De digitale veiligheid van de burger is in het geding. Van een goede implementatie van de AVG plukt echter niet alleen de burger de vruchten. Ook organisaties zelf zijn ermee gebaat. De verplichting inzicht te krijgen in de informatiehuishouding biedt organisaties de kans hun informatiestromen en applicatielandschap flink onder handen te nemen. Daarnaast is de vereiste verbetering van gegevensbescherming ook in het belang van organisaties. Informatie is immers inmiddels de meest kostbare commodity. Last but not least biedt de AVG een uitgelezen kans om het vertrouwen van de burger te herstellen. 80% van de respondenten in ons onderzoek maakt zich zorgen over de grote speelruimte die organisaties nu nog hebben. Als de regels omtrent persoonsgegevens worden aangescherpt en bedrijven zich compliant tonen, is een belangrijke stap gezet richting dat herstel.