Rapporten

De digitale dialoog tijdens crisis: twee weten meer dan één

Technologische ontwikkelingen kunnen de burger en de overheid ondersteunen bij het vergroten van hun zelfredzaamheid. Aan de hand van een casus in waterveiligheid gaan de auteurs in op het potentieel van apps om tegemoet te komen aan informatiebehoeften van zowel burgers als overheid gedurende een crisissituatie.

Computers met intuïtie: wen er maar aan!

Onze intelligentie omvat twee cognitieve functies: logisch redeneren en intuïtie. Artificial Intelligence (AI) richtte zich traditioneel altijd op logisch redeneren, met bekende toepassingen zoals de schaakcomputer. Intuïtie werd lange tijd beschouwd als het domein van de mens; computers zouden daarin altijd achter blijven lopen. Inmiddels komt men daarvan terug. Intuïtieve AI-systemen zijn volop in ontwikkeling, dankzij de voortschrijdende chiptechnologie, de opkomst van Big Data en de steeds verfijndere algoritmes. Die nieuwe generatie AI biedt volop kansen, maar ook uitdagingen. Wordt de mens als het gaat om intuïtie binnenkort ingehaald door de machine?

Big data in opsporing: nu pompen om niet te verzuipen

Datastromen in opsporing groeien exponentieel. Opsporingsinstanties moeten daarom nu starten met pompen om niet te verzuipen in big data. Met geautomatiseerde opsporing kunnen we bijvoorbeeld in terabytes aan data de gewenste informatie detecteren en zo cybercrime voorkomen.

Datagedreven innoveren in het veiligheidsdomein: van prototypes in een proeftuin naar echte werkende oplossingen in de dagelijkse praktijk!

Data en analytics staat hoog op de innovatieagenda in het veiligheidsdomein. Waar veel organisaties enkele jaren geleden nog met losse experimenten werkten en daadwerkelijke innovatie nauwelijks van de grond kwam, omarmen organisaties inmiddels een meer gestructureerde manier van innoveren. De auteurs van dit artikel signaleren tegelijkertijd dat veel innovaties blijven hangen in de experimentele fase. Van echte implementatie komt het nog te weinig. Uit recent onderzoek blijkt dat hierbij niet technologie het voornaamste struikelblok is, maar processen en mensen. De auteurs bepleiten daarom een andere aanvliegroute, waarin datagedreven innovatie niet als een technologiekwestie wordt beschouwd, maar als een vraagstuk voor de business. In dit artikel zetten ze het hoe en waarom uiteen.