Rapporten

17 miljoen agenten

In Trends in Veiligheid 2018 belichten we het vraagstuk van (cyber)security vanuit verschillende invalshoeken. Ook van binnenuit. Want de constatering dat organisaties een belangrijke rol hebben in het borgen van veiligheid is één, maar zijn de organisaties intern wel op die rol berekend? Dat is een tweede. De auteur van dit artikel signaleert een kloof tussen het veiligheidsdomein en de business. Die kloof moet worden gedicht, om ervoor te zorgen dat security zijn weg weet te vinden naar de board room en de veiligheid van producten en diensten een vast onderwerp van gesprek wordt op het juiste niveau. Om die kloof te dichten moeten organisaties inzetten op een netwerk van ambassadeurs. In dit artikel leggen de auteurs uit hoe zo’n netwerk tot stand kan komen.

Meer rendement uit cocreatie met burgers en bedrijven: een Digital Capabilities Center

De politie is sinds jaar en dag bezig met de inzet van nieuwe inzichten en technologieën om burgerparticipatie vorm te geven.

De crowd als bijzondere opsporingsbevoegdheid

De rol van crowdsourcing in het opsporingsproces wordt steeds groter. Social media, online communities en apps maken het makkelijker dan ooit om de burger te betrekken. Dat gebeurt dan ook: de politie zet de burger steeds vaker in bij de opsporing van strafbare feiten en het duiden van beeldmateriaal en data. Aangezien de laatste dankzij het Internet of Things en Big Data steeds ruimer voorhanden zijn, ontstaat zo een combinatie van potentiele getuigen, kennis en mogelijk bewijs die zijn weerga niet kent. In dit artikel biedt de auteur een overzicht van de huidige mogelijkheden en de volgende stappen, waarbij hij ook aandacht besteed aan de keerzijden van de inzet van de crowd als opsporingsinstrument.