Rapporten

Naar één landelijke meldkamerorganisatie door digitale ketensamenwerking

In oktober 2013 is een transitieakkoord getekend om van 22 meldkamers naar 1 landelijke meldkamerorganisatie te gaan. Deze ontwikkeling vormt een buitengewoon complexe digitale transformatie voor het veiligheidsdomein. Om de landelijke meldkamerorganisatie succesvol te ontwikkelen is een strategie nodig waarin verschillende belangen worden (h)erkend.

Stabiliteit en chaos gevraagd

De kaders van de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) staan. De organisatie is opgetuigd, de innovatieprogramma’s zijn opgestart en de governance is geregeld. Een heuglijk feit, maar het echte werk moet nog beginnen: de technische realisatie van de ‘meldkamer van de toekomst’. In de meldkamer van de toekomst komt alles wat aan digitalisering raakt samen. Van de toename van sensoren, tot de beschikbaarheid van steeds meer data, steeds slimmere AI en steeds geavanceerdere beeldtechnologie. En, niet te vergeten, de manieren waarop al die technologie de burgers in staat stelt om betrokken te zijn bij het bewaken en verbeteren van hun eigen veiligheid. Tegelijkertijd moet het besef dat technologische ontwikkeling nooit stilstaat er een plek krijgen – en dat de technologie nooit een doel op zich kan zijn. Alleen zo ontstaat een open, adaptief en constante innoverend systeem vormen van samenwerkende burgers, hulpverleners, organisaties en de slimme technologie van vandaag en morgen. Het resultaat is een meldkamersysteem dat nu en in de toekomst klaarstaat om burgers in nood sneller en efficiënter te helpen en de ambulancezorg, brandweer, marechaussee, gemeenten en politie beter te faciliteren bij hulpverlening, communicatie en bestrijding van crises en rampen. Dit artikel laat zien hoe je concreet invulling kunt geven aan deze complexe opgave.