Rapporten

Open data en privacy

Het openstellen van overheidsdata door overheden aan burgers en bedrijven biedt mogelijkheden voor waardetoevoeging, risicoreductie en grote betrokkenheid. Maar dan moet dat wel goed én veilig gebeuren. Privacy-risico’s moeten centraal staan. In dit artikel leggen de auteurs uit wat daarbij komt kijken.

Privacy als ruilmiddel: onvermijdelijk, maar ook acceptabel?

In ruil voor het gebruik vragen veel aanbieders van apps toegang tot persoonsgegevens van de gebruikers. Die zijn zich vaak niet bewust van de risico’s daarvan. Door het accepteren van de voorwaarden van een applicatie geeft een gebruiker persoonsgegevens vrij, zoals locatiegegevens. Op die manier is eenvoudig te achterhalen of iemand op vakantie is. Het identificeren, inschatten en beoordelen van risico’s door gebruikers en het beheersen en monitoren door de overheid kan een stap in de goede (bewuste) richting betekenen. Een artikel dat veel mensen aan het denken zal zetten.

Communicatie na een datalek cruciaal voor behoud van vertrouwen

Sinds 1 januari 2016 is in Nederland de meldplicht datalekken van kracht. Dit betekent dat organisaties die persoonsgegevens verwerken in bepaalde gevallen een datalek moeten melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Een melding aan betrokkenen is alleen nodig wanneer deze mogelijk ongunstige gevolgen ondervinden van het datalek. Maar hoe bepaal je als organisatie of hiervan sprake is en wat meld je dan precies? In dit artikel geven de auteurs aan hoe de communicatie het best kan worden ingericht om imagoschade tot een minimum te beperken.